WordPress vs. Shopify - Je krabicové řešení lepší než Open Source? - Apertia Tech

WordPress vs. Shopify – Je krabicové řešení lepší než Open Source?

Přemýšlíte o tom, že si uděláte eshop a hledáte vhodnou platformu. V tuto chvíli celosvětově vedou 2 značky a to Shopify a Woocommerce (WordPress) Nyní je celý ecommerce na vzestupu. V novém digitálním věku začalo bezpočet prodejců vytvářet řešení pro novou dobu.

Jak Woocommerce, tak i Shopify jsou známi svojí jednoduchostí, flexibilitou a skvělým výkonem. Proč jsem se rozhodla porovnat zrovna tyto 2 platormy? Ačkoli WordPress můžete použít pro tvorbu webových stránek a prakticky jakéhokoli druhu webu, od blogů přes publikace, tak jej chci dnes srovnat s jeho eshopovým řešením Woocommerce a Shopify. Obojí se se ukázalo, jako velmi dobrá volba pro vlastníky firem při vytváření stránek vhodných pro prodej.

Podívejme se na obě možnosti podrobněji.

 

Co je Shopify?

Je to webová aplikace, která byla speciálně navržena tak, aby umožnila obchodníkům vytvářet a spouštět vlastní online obchod. Poskytuje řadu šablon, které lze přizpůsobit tak,aby splňovaly požadavky různých druhů společností, a umožňuje prodej fyzického i digitálního zboží. Jednou z klíčových myšlenek Shopify je, že uživatelé bez jakýchkoli technických nebo designových dovedností si vytvoří celý obchod sami, aniž by museli umět kódovat.

 


Shopify, ale také umožňuje upravovat HTML a CSS daného webu, což znamená, že ti, co kódovat umí, tak si své obchody mohou ještě více přizpůsobit. Protože Shopify je hostované řešení, tak vše běží na serverech Shopify. Zákazník si tedy nemusí dělat starosti s nákupem webhostingu nebo instalací software kdekoli. Hlavní a nosná myšlenka je, že všechno, co potřebujete k vybudování a provozování vašeho obchodu, se děje „z krabice“. Shopify je SaaS, což znamená, že nevlastníte kopii softwaru, ale místo toho platíte měsíční poplatek za jeho použití. Protože jde o webovou aplikaci, běží v cloudu – takže pokud máte přístup k webovému prohlížeči a internetu, můžete svůj obchod spravovat odkudkoli.

 

Co je WordPress?

K dispozici jsou dvě různé verze WordPressu:

  • Hostovaný WordPress
  • Self-hostovaný WordPress

Hostovaný WordPress – k dispozici na wordpress.com – je, stejně jako Shopify – (SaaS). Zaplatíte měsíční poplatek a získáte přístup k široké škále funkcí, které vám umožní vytvářet a udržovat webové stránky. Toto menší řešení než Shopify, protože uživatelé k přidání funkcí elektronického obchodování potřebují použít nástroje třetích stran – Ecwid, Woocommerce nebo i Shopify.

 

Toto řešení zrovna v České republice není u WordPressu populární. Spíše bych řekla, že není využívané. Jaké je ovšem velmi využívané řešení je: WordPress s vlastním hostingem WordPress s vlastním hostingem je Open – Source, což funguje následovně. Najdete si jakoukoli šablonu nebo (což děláme my) si koupíte licenci Elementoru Pro a postavíte si vlastní řešení, s vlastní grafikou a s možností administrace. Naše společnost používá k eshopovému řešení Woocommerce. V tuto chvíli je Woocommerce na 30% celosvětového trhu a řadí se tak mezi jedničku na trhu. Jako druhý ve statistice je Shopify s 18%.

Zde statistika https://trends.builtwith.com/shop

  • využití distribuce e-commerce na Top 1 mil. eshopů V praxi to znamená, že stránky vytvořené pomocí WordPressu lze přizpůsobit na n-té úrovni – jedná se o extrémně flexibilní nástroj, který lze v rukou správného vývojáře webových stránek nebo instalací správných pluginů přizpůsobit požadavkům téměř jakéhokoli projektu webového designu.

WordPress si můžete nainstalovat na svůj server zdarma nebo využít některého z poskytovatelů hostingu tady v ČR, ale i v zahraničí. Náklady tedy jsou: hosting, poplatky za registraci domény a potenciální náklady na pluginy a vývoj. A o tom všem se budeme dále bavit. Toto srovnání Shopify vs. WordPress se zaměří hlavně na verzi s vlastním hostingem. Myšlenkou je umožnit čtenářům vyhodnotit, jak se hostované řešení typu „vše v jednom“ (Shopify) porovnává s platformou Open – Source vyžadující více konfigurací (WordPress)

 

Cílová skupina Shopify a WordPress?


Je dobré na začátku říci, že hlavní cílová skupina Shopify se skládá z uživatelů, kterým chybí dvě věci:

  • dovednosti při vývoji webu
  • rozpočet na najmutí někoho, kdo by postavil jejich obchod

Tyto typy uživatelů se často obracejí na Shopify právě proto, že platforma umožňuje vytvářet online obchod bez kódování a protože jeho používání nevyžaduje velkou pořáteční investici.

 


WordPress je vhodný pro širší skupinu uživatelů:

  • nováčci v oblasti webdesignu
  • uživatelé se znalostmi vývoje webových aplikací
  • uživatelé s rozpočtem na najmutí vývojáře
  • Stejně jako Shopify, je i WordPress vhodný pro uživatele, kteří jsou v oblasti webového designu relativně noví a nejsou nijak zlášť technicky zdatní
  • také je možné vytvořit a udržovat web WordPress bez nutnosti jakýchkoli kodovacích dovedností, zvláště pokud rádi používáte rozhraní vizuálního editoru pro WordPress jako je Elementor.

Uživatelé, kteří se nechtějí přiblížit žádnému HTML nebo CSS, se tomu pomocí WordPressu mohou vyhnout. Nováčci v oblasti webdesignu uživatelé se znalostmi vývoje webových aplikací uživatelé s rozpočtem na najmutí vývojáře. Stejně jako Shopify je WordPress vhodný pro uživatele, kteří jsou v oblasti webového designu relativně noví a nejsou nijak zvlášť technicky zdatní.

  • je jistě možné vytvořit a udržovat web WordPress bez nutnosti jakýchkoli kódovacích dovedností, zvláště pokud rádi používáte ‚ rozhraní vizuálního editoru pro WordPress jako Elementor. Uživatelé, kteří se nechtějí přiblížit žádnému HTML nebo CSS, se tomu pomocí WordPressu mohou vyhnout.

Kolik lidí používá WordPress a Shopify?

Při výběru vždy koukejte i na to, kolik lidí dané řešní používá po celém světě k vytváření svých webů nebo online obchodů.

Proč? Protože pokud má určitá platforma velkou uživatelskou základnu, zjistíte, že pro ni existuje online mnohem více možností podpory, zdrojů a aplikací / pluginů. Bude také menší šance, že „zmizí“ a sní i váš web.

Druhá otázka je obzvláště důležitá pro uživatele, kteří uvažují o použití plně hostovaného řešení, jako je Shopify – takové společnosti se mohou potýkat s finančními potížemi a v důsledku toho mohou uzavřít produktové řady (zmizení Magento Go je známým příkladem tohoto).

Velká uživatelská základna toto riziko minimalizuje.

Dobrou zprávou je, že WordPress i Shopify se těší velké popularitě a mají velké uživatelské základny. V závislosti na tom, komu na internetu věříte, existuje 75–90 milionů webů WordPress, které hostuje sám; a podle Shopify platforma ovládá více než 1 000 000 obchodů.

Vzhledem k těmto číslům je WordPress technicky bezpečnější sázka na sázky na dlouhověkost, ale Shopify je jedním z nejpopulárnějších produktů svého druhu a je nepravděpodobné, že by skončil. 

Čili pokud řešíte tuto otázku, tak rozhodně si můžete vybrat jak WordPress, tak i Shopify.

Dalším velmi důležitým aspektem je cena

Kolik stojí používání Shopify a WordPress?

Shopify poskytuje 5 cenových variant:

Lite: 9 $ měsíčně. Základní: 29 $ měsíčně. Shopify: 79 $ měsíčně. Pokročilé: 299 $ měsíčně. Plus: obchodovatelné, ale od 2000 $ měsíčně. K dispozici je také bezplatná zkušební verze Shopify, která trvá 14 dní.

Samozřejmě, že se ceny ještě dále liší – vice informací najdete přímo na webu shopify.com


Poplatky za WordPress

Na rozdíl od Shopify je velmi náročné říci, na kolik Vás vyjde web či eshop nebo systém na WordPressu. Je zde zahrnuto poměrně mnoho proměných. Běžná mylná představa je, že WordPress je zcela bezplatné řešení, ve skutečnosti tomu tak není. I když můžete získat software pro správu obsahu (CMS) zdarma, existují i ​​další věci, za které budete často muset zaplatit, abyste měli pro vás vhodný web. 

hosting – prostor na serveru, na kterém můžete nainstalovat WordPress a uložit svůj web

šablona – design vašeho webu (nebo Elementor či Divi)

Integrace elektronického obchodování – přidání nástrojů, které vám umožní prodávat produkty

online pluginy – aplikace, které lze přidat na váš web a přidat tak další funkce

A samozřejmě, v závislosti na vašich ambicích nebo technických dovednostech, možná budete muset zaplatit také za vývojáře, který vám pomůže se sestavením. Jediná věc, za kterou budete vždy muset platit, je WordPress hosting: bez něj nemáte kde WordPress instalovat. V ČR je těch možností více. Buď si dáte Váš web na hosting k nějakému poskytovali hostingu jako je Active 24, Wedos nebo další, kteří se Vám ovšem o Váš web nijak starat nebudou. Jediné, co dělají je WordPress hosting na serverové úrovni. A nebo si zaplatíte firmu, která poskytuje kompletní hostingové služby pro WordPress. V těchto službách je pak zahrnutá bezpečnost, aktualizace, zálohy a samozřejmostí je hosting. U naší společnosti se ceny pohybují od 500 Kč/měsíčně za správu webu. 

 

Šablony

Množství a kvalita

Klíčovým faktorem každého, kdo staví internetový obchod, je: jak profesionálně bude moje stránka vypadat?

Shopify nabízí prvotřídní sadu šablon – v obchodě s motivy Shopify je k dispozici 9 bezplatných a 64 placených (většina z nich se dodává ve 2 nebo 3 variantách, takže počet šablon je větší)

Všechny tyto šablony jsou profesionálně navrženy a snadno upravovány. Důležité je, že jsou také responzivní, což znamená, že se automaticky přizpůsobí tak, aby se pěkně zobrazovaly na jakémkoli typu zařízení – mobil, tablet, počítač atd.

S těmito šablonami si můžete být docela jisti solidní podporou (buď u Shopify v případě bezplatných šablon, nebo u Shopify schváleného dodavatele v případě placených). Pokud tento rozsah šablon nestačí, můžete si koupit další od návrhářů motivů Shopify od jiných dodavatelů – mezi oblíbené možnosti na této přední straně patří Shoptimized a Theme Forest.

Počet dostupných šablon Shopify však bledne ve srovnání s obrovským počtem šablon dostupných pro WordPress.

 

I když je těžké přesně určit počet existujících témat WordPress, můžeme s jistotou hovořit o tisících, bezplatných i placených. (Šablony WordPress si můžete zakoupit v obchodech, jako je Template Monster). Vzhledem k tomu, že Shopify je navržen velmi s ohledem na netechnické uživatele, je pravděpodobně spravedlivé říci, že šablony Shopify jsou o něco snazší, ale vyladění dobře vytvořené šablony WordPress by nemělo zabrat také tolik času. Pro mě je WordPress nakonec vítězem ve střílení šablon – pouhé množství dostupných motivů zajišťuje, že většina uživatelů bude mít na výběr spoustu možností vysoké kvality.

 

Tato široké možnosti sebou přináší i nevýhody:

  • je těžší vybrat šablonu a musíte si být jistí, že vyberete takovou, která bude bezpečná. Získat „bezpečnou“ šablonu znamená, získat ji z renomovaného zdroje – některé šablony WordPress obsahují škodlivý kod, který může ohrozit zabezpečení vašeho webu.
  • S šablonami Shopify se s tím nemusíte vůbec obávat, pokud si svou šablonu zakoupíte v oficiálním obchodě s motivy Shopify. (Pokud kupujete šablonu Shopify jinde, samozřejmě platí i zde varování o škodlivém kódu).

     

Chování / výkon na mobilních zařízeních

Jak bylo uvedeno výše, všechny oficiálně podporované šablony Shopify jsou responzivní, což znamená, že se všechny automaticky upraví tak, aby se na jakémkoli zařízení zobrazovaly správně.

V dnešní době velmi lehce najdete responzivní šablonu WordPress, ale před instalací budete muset dvakrát zkontrolovat její vhodnost napříč zařízeními: stále existuje spousta šablon, které nejsou vhodné pro všechna zařízení. Můžete také použít zrychlené mobilní stránky (AMP) na Shopify i WordPress. AMP je projekt podporovaný Googlem, který velmi zrychluje načítání vašich stránek na mobilních zařízeních odstraněním určitých bitů kódu; jeho použití dodá vašemu obsahu rychlost a může zlepšit jeho viditelnost ve výsledcích vyhledávání. Chcete-li však, aby funkce AMP fungovaly na obou platformách, budete si muset nainstalovat aplikaci třetí strany (Shopify) nebo plugin (WordPress).

U Shopify to znamená nainstalovat něco jako RocketAmp; pro WordPress existují různé možnosti pluginu. Jedním z příjemných aspektů používání aplikace Shopify AMP, jako je RocketAmp, je, že si můžete být jisti, že v případě potřeby zobrazí veškerý váš obsah ve formátu AMP – tj. Nejen statické stránky a příspěvky na blogu, ale také stránky produktů. To, zda u WordPressu můžete zobrazovat stránky produktů ve formátu AMP či nikoli, bude záviset na použitém elektronickém obchodování a použitých pluginech AMP. Podívejme se nyní na snadné použití.

 

Shrnutí: Shopify vs. WordPress

WordPress je v konečném důsledku nepochybně lépe zavedenou a flexibilnější platformou než Shopify. Má podstatně větší uživatelskou základnu a mnohem větší výběr témat a aplikací, z některých si můžete vybrat. Pokud máte šikovného developera, tak můžete v podstatě pomocí WordPressu udělat jakýkoli web, který se Vám líbí. To však neznamená, že je to správné pro každého uživatele. V některých případech bude Shopify lepší volbou, zejména pro ty, kteří mají nízký rozpočet nebo  nejsou v oblasti webového designu zruční.

Pokud víte, že si chcete své stránky vyrobit a dále jsou pro Vás důležité, např. pokud jste chtěli provozovat sofistikovaný web časopisu s obchodem či nějaký jiný systém, pak je rozhodně lepší se vydat cestou WordPressu. Jeho funkce blogování, archivace obsahu a systém správy obsahu jsou podstatně flexibilnější a sofistikovanější než u nabídky Shopify, zrovna v této oblasti.

Je třeba napsat, že WordPress má výhodu i v  SEO: skutečnost, že můžete použivat Yoast či Rankmath, zvolit si vlastní hosting a vytvářet čistší URL pro svůj obsah,mu dává rozhodně náskok před Shopify.

V mnoha oblastech však Shopify jednoduše uspokojí potřeby uživatelů elektronického obchodování. Zejména těch, kteří nemají technické dovednosti. Je to proto, že se jedná o nástroj, který byl speciálně navržen tak, aby bylo snadné vytvořit online obchod a dělá to velmi dobře.

Navíc pokud používáte Shopify, tak získáte podporu – relativní klid kolem bezpečnosti a nebudete se muset starat o technické aspekty údržby vašeho webu.

A rozhodně, pokud jste ve světě vytváření webových stránek nováčkem a jste absolutně odhodláni vybudovat si svůj vlastní online obchod, pak tvrdím, že Shopify je snadnější, bezpečnější a rychlejší sázka. S WordPressem je spojena strmější křivka učení a další konfigurace (zejména na stránkách elektronického obchodu).

Pokud však máte slušný rozpočet a dobrého vývojáře, obvykle zjistíte, že s WordPress získáte něco lepšího. Web, který je v divočině internetu více „na míru“ a přesněji přizpůsoben vašim potřebám.

Pokud máte zájem o Shopify, tak zde máte odkaz na free verzi

Pokud máte zájemo používání WordPressu, můžete si jej zdarma stáhnout zde.

A nebo jako my, můžete využít velmi jednoduchý a intuitivní builder Elementor

 

 

Kontaktujte nás