Cookie je soubor ve vašem počítači, který dostáváte od navštíveného webu. Když přijdete na svůj oblíbený web dostanete cookie souborů pravděpodobně hned několik. Vlastníci webů si vkládají sledovací programy třetích stran pomocí kódů, které tyto služby vyžadují.
Zjednodušeně při návštěvě jednoho webu navštíví váš prohlížeč na pozadí několik dalších webových serverů. A všechny tyto webové servery se mu buď snaží nacpat onu cookie, nebo už z těchto serverů jejich cookie má.
Cookie si představujte úplně jednoduše jako čárový kód, který máte přilepený na čele a to od každého obchodu, který jste navštívili. V těchto obchodech jsou ale kamery takzvaných třetích stran jako je Google Facebook, Seznam a další, které vám také při prvním zahlédnutí vašeho obličeje nalepí svůj vlastní čárový sledovací kód. A když pak vejdete do dalšího obchodu, kde má tyto kamery nainstalovaný stejný subjekt jako v předchozím obchodě, říkejme mu třeba Facebook pro lepší orientaci, již naprosto přesně ví, kde jste byli minule.
Facebook ve virtuálním světě tyto cookie čili čárové kódy pro identifikaci uložené ve vašem prohlížeči používá pro přesné cílení reklam nebo pro remarketing stejně jako pro další cílení reklamy napříč svými zákazníky.
Takováto míra sledování již začala vadit všem. A proto se od nového roku mění pravidla, podle kterých mohou vlastníci webů umožňovat třetím stranám dostávat do prohlížečů cookies. Musí mít vyložený schválený souhlas pro sledování člověka pomocí cookies. A protože všechny sledovací služby automaticky cookies dávají, tak musí být vložené sledovací kódy při návštěvě do vyloženého souhlasu člověka se sledováním od právě navštíveného webu vypnuté. A kdo chce reálně být sledován že ano?
Google jde ale ještě dál a to po vzoru Safari a Firefoxu. Začne automaticky blokovat cookies třetích stran a to od roku 2023, kdy původní plán zněl rok 2022 a tím pádem se může čas kdykoli změnit. Google sám neví a hledá řešení vzhledem k nabízeným službám Google Analytics, které toto bude bolet nejvíce. Čili se jen umocní efekt neodkliknutých nebo domítnutých “cookie lištiček”.
Stále ale platí nová pravidla od roku 2022, že jakékoli vložení jakéhokoli souboru do prohlížeče musí být výslovně schváleno uživatelem a to tak, že uživatel nesmí být vyloženě vybízen ke schválení pomocí například červeného tlačítka, návštěva webu nesmí být podmiňována schválením souhlasu o sledování a následných marketingových akcích třetích stran a souhlas musí být v základu vypnutý, stejně jako všechny sledovací nástroje používající cookie a to až do onoho vyloženého souhlasu uživatele.
Existují nástroje, které pro sledování akcí uživatele na webu nepoužívají žádná cookies. Čili neporušují daná pravidla a přitom z nich vycházejí nejrelevantnější data. Přesnější, než Google Analytics, protože tyto mohou být blokovány pomocí adblocků a dalších nástrojů přimo v prohlížeči uživatele, který si nepřeje být sledován.
Bohužel pro marketéry výše uvedená pravidla budou mít velký dopad na remarketing, retargeting, analytická data a přesnosti měření. Pokud chcete vědět víc, jsme ochotni diskutovat o tomto tématu. V USA již vzniká iniciativa, která má tuto regulaci za cíl zrušit, protože podle odhadů marketérů z USA bude přicházet až 80% financí investovaných do online marketingu v niveč.