Už jste četli, že pod klasickou záminkou “boje proti dětské pornografii” chce Apple prohlížet vaše fotografie? Pokud bude jeho umělá inteligence nastavena stejně, jako je tomu u AI od NSA, kdy stačí napsat “posilovna” a podobná triviální klíčová slova a již jste vyhodnoceni jako potenciální terorista, tak potěš koště. Co když si vyfotíte své nahé ratolesti, které se cákají u bazénu? Ano – ihned jste označení za teroristy, pornografy a budete mít puntík.
A aby toho nebylo málo, tak vše, co jste řekli aplikacím od Instagramu, Facebooku, Googlu, TikToku a dalších, již mají “ti druzí”. To, že jde v současnosti “pouze o statistiku” je omyl. Výpočetní výkon se stále zvyšuje a cílení reklamy se tím pádem stále zpřesňuje.
Až dojdeme do bodu, kdy se bude reklama skutečně chovat naprosto ideálně pro konkrétně vás. To je sen všech marketérů. Prodat. Masově nabízet absolutně personalizované marketingové slogany. Chci prodat auto a vím, že konkrétně vy máte rádi červenou, máte tři děti, volíte toho a onoho, spíte o tři hodiny déle v neděli. Takže vám vymyslí AI dokonalý slogan. Kupte si našeho červeného VW a vy i vaše děti si budete moct o víkendu přispat.
Proč ale ten blábol nahoře píšu? Není totiž na čase omezit tuto šílenou moc korporací, těžících ropu 21. století bez toho, aby ono ubohé naleziště ropy – myšleno vy – o tom vůbec vědělo?
Občanky s otisky jsou legrace proti tomu, co o nás vědí korporáti. Přemýšlíme vůbec, komu dáváme své životy pod kontrolu?
Protože od prodeje VW je velmi blízko k ovlivňování právě “volby správného kandidáta do parlamentu” – zkušení psychologové, kteří pomáhají psát algoritmy u her, aby se člověk více bál jistě rádi pomohou u programování AI, aby člověk “správně” volil.
Jsme v roce 2021 – 21. století a jeho datová ropa sloužící k možnosti ovlivňovat myšlení a rozhodování. Zlatá televizní éra končí – vymývání mozku skrz klasickou TV produkci již odzvonilo. Nyní je třeba to pořádně rozjet s novými nástroji v kyberprostoru.
První linie obrany? Velmi jednoduchá. Vím o tom. Já vím, že se toto děje, vím, že se můžu rozhodnout. Vím, že můžu mít adblocky, vlastní systémy, otevřené aplikace, firemní data pod firemní kontrolou, svá data pod svou kontrolou. Vím, že to jde a že když chci, velmi omezím korporacím datový přísun ropy plynoucí z mých zážitků, fotek, statusů atd.
Díky 21. století.