Přestože každý člověk vidí barvy trošku jinak, pro každého něco představují, symbolizují nebo vytváří určité pocity. V článku vám napovíme, jaké barvy je na základě této znalosti vhodné na webu používat, jak je využít ve svůj prospěch a jak pracovat s podprahovými informacemi.
Podprahové zprávy jsou typem zpráv, které využívají tzv. podprahového signálu k ovlivňování podvědomí příjemců této reklamy. V obecné rovině lze konstatovat, že podprahové zprávy mohou do určité míry ovlivnit myšlení a chování.
Podprahová reklama působí na naše podvědomí, aniž bychom si uvědomovali její existenci. Tím pádem ji nelze vědomě vnímat ani v případě, že se ji snažíme najít. Taková reklama má ale jen krátkodobý účinek.
Naše nákupy jsou silně ovlivněny asociacemi, které si vytvořilo podvědomí. Asociace jsou mocnou zbraní psychologie reklamy. Vytvářejí myšlenkové cesty a nejčastěji apelují na emoce, hodnoty nebo čisté potěšení.
Podprahově na nás dokážou působit také barvy, které už jen tím, jak je vnímáme a jaký k nim máme vztah, mohou ovlivnit náš nákupní proces.
Při výběru správných barev je potřeba brát ohled na každou z nich, ale také na jejich spojení a vzájemné doplnění. V první řadě je potřeba dodržovat pravidlo, že méně je někdy více. Web nesmí působit přeplácaně a musí být pro uživatele dobře čitelný.
Toho je možné docílit vysokým kontrastem mezi písmem a podkladem. V dnešní době je nejen ve WordPressu v trendu bílý, nebo světle tónovaný podklad. O dalších trendech v grafice jsme psali například v článku 6 trendů webového designu roku 2020.
Grafici a návrháři používají barevný kruh a ke stanovení vhodnosti kombinace barev používají pravidla založená na vztahu barev. Pokud je barev více, nahradí se trojúhelník čtyř- nebo šestiúhelníkem.
Analogické barvy – sousedí spolu v barevném spektru.
Komplementární (protilehlé) barvy – nacházejí se na protilehlém konci kola.
Rozdělené barvy – je jedna barva a dvě barvy, které sousedí s barvou na opačném konci kola.
Triadická barevná paleta – je jedna barva a další dvě v rovnostranném trojúhelníku.
Doporučujeme nikdy nepřesáhnout počet 5 použitých barev. Upoutat zákazníkovu pozornost se vám nejlépe povede použitím červené barvy nebo žluté barvy s vhodným pozadím. Agresivní barvy naopak přitáhnou rychle pozornost, ale rychle unavují.
Lidé lépe reagují na barvy, které znají ze svého okolí. Používejte proto pastelové odstíny barev a přírodní barvy. Nejde to však brát jako dogma a barevnost by se vždy měla přizpůsobit firemní identitě.
Pojďme se tedy podívat na konkrétní barvy s ohledem zejména na jejich použití jako pozadí, ale také v obecné rovině.
Černá barva symbolizuje moc, autoritu, disciplínu a eleganci. Může být jak konzervativní a tradiční, tak moderní a nekonvenční, záleží jakou doplňkovou barvu k ní použijete. Používá se nejčastěji v kombinaci s dalšími barvami, protože funguje jako zesilovač vlastností jiných barev.
Bílá barva nechává ostatním barvám prostor k vyniknutí a propůjčuje jim čistotu. Její využití najdeme zejména v minimalistických a jednoduchých designech. Bílá barva ale může být i víceméně neurčitá, jako nepopsaný list, představa nevinnosti a čistoty.
Šedá barva je prostředníkem mezi bílou a černou a může si z obou barev vzít to dobré i to horší. Od depresivní a konzervativní podobě v nesprávném využití až po formální a profesionální vzhled ve správném designu.
Pokud ji použijeme v kombinaci více do stříbrné, rázem evokuje luxus, minimalismus a serióznost. Asi nejslavnější použití této barvy evokuje firma Apple. Používá ji nejen Apple, ale také další IT firmy, bezpečnostní a právnické společnosti, banky nebo pojišťovny.
Červená barva je vzrušující, hodně energická a výrazná, čímž vybízí k akci. Někdy může vyjadřovat až moc nadřazenosti a síly, ale také lásku. Musí se dobře kombinovat s ostatními barvami, aby nepůsobila agresivně.
Víte třeba, že pokud je dost červené barvy v obchodech s jídlem, více tam toho sníme? 🙂
Oranžová barva je pozitivní a energickou barvou. Používá se hodně například v gastronomii. Vyvolává pocit tepla, úrodnosti a bohatství. Také s oranžovou se to nesmí přehánět, ale v kombinaci se základními barvami jako černá, bílá nebo šedá, může působit opravdu nádherně.
Žlutá barva je veselá, pozitivní a často si ji spojíme se Sluncem. Její využití najdeme například v potravinářském průmyslu a v cukrářství (většina pytlíků s bonbony na sobě má něco žlutého, nebo jsou celé žluté). Jedná se o hodně výraznou barvu a může být vnímána i agresivně.
Zelená barva je možná nejvíce přirozenou barvou, která evokuje spojení s přírodou nebo ekologií. Také je přátelská a používá se například v kosmetickém průmyslu, kde jde o vyvolání nebo posilnění pocitu přírodních produktů.
Modrá barva vyjadřuje loajalitu, racionalitu a důvěryhodnost. I proto je velmi oblíbená a spousta firem s ní pracuje buďto v logu nebo na webu.
Fialová barva je hodně tajemná a vyvolává pocity magie. Často se používá u produktů pro mladší cílovou skupinu a teenegery. Fialovou můžeme použít také u kosmetiky.
Hnědá barva je tradiční, zemitá barva. Evokuje jistotu, bezpečí a domov, zároveň je ale poměrně vážná a seriózní. Vhodná je pro firmy, které pracují s přírodními materiály, například ve stavebnictví.
Výběrem správných barev a vyvoláním správné emoce můžete zákazníka zaujmout, udržet jeho pozornost, přimět k dokončení nákupu i nalákat po nějakém čase zpět na váš web. Často může být výběr barev přehlížen. Byla by to ale chyba, barvy hrají ve WordPressu i na jakémkoliv jiném webu velmi důležitou roli.
Pokud máte k článku nějaký komentář, námět nebo byste s námi chtěli ve WordPressu spolupracovat, neváhejte nás kontaktovat přes email info@wpdistro.cz nebo na telefonním čísle uvedeném na našich stránkách WPDistro.cz.